Bel ons: 0544 375 045

Volg ons 

Stuur een e-mail:  Stel uw vraag

Rekoefeningen

Blessures ontstaan door overbelasting of verkeerde belasting.We onderscheiden twee soorten blessures: acuut en chronisch. Een acute blessure ontstaat zeer plotseling en een chronische blessure komt langzaam op en wordt gaanderweg erger. Deze twee soorten moet je op verschillende wijze behandelen…


De acute blessure
Een acute blessure ontstaat plotseling en geeft een pijn die heel goed te lokaliseren is; roodheid, zwelling of moeite en pijn met bewegen. Denk bijvoorbeeld aan het verzwikken van een enkel of een spierscheurtje. Behandeling van een acute blessure moet zo snel mogelijk gebeuren, om de schade en de hersteltijd te beperken. Het meest gebruikelijk is het toepassen van de ICE-regel. ICE staat voor koelen. Stop dus met sporten en vraag om een coldpack of houd het geblesseerde lichaamsdeel onder koud stromend water.


Verder staat ICE voor:

  • Immobiliseren: rust geven, onbeweeglijk houden
  • Compressie: druk, bijvoorbeeld door een zwachtel
  • Elevatie: hoog houden

Na zo'n 48 uur mag je rustig gaan bewegen binnen de pijngrenzen.


Chronische blessure
Een chronische blessure komt langzaam opzetten. De pijn is minder duidelijk te benoemen en er is ook vaak niets te zien. Vaak kun je wel benoemen bij welke oefeningen en bewegingen de pijn. Het is belangrijk om deze in een vroeg stadium te herkennen zodat ze tijdig behandeld kunnen worden. Vaak is het dan al genoeg om simpelweg de wijze van training aan te passen.

We onderscheiden 3 stadia van een chronische blessure
1: pijn treedt op pas na het sporten
2: pijn treedt op tijdens het sporten en blijft nog aanwezig na het sporten
3: pijn is continu aanwezig

Wacht niet te lang
In het eerste stadium gebeurt het snel dat de pijn over het hoofd wordt gezien of voor lief genomen. Doe dat dus niet te snel; bij enige twijfel kun je het beste een deskundige aanspreken!  Behandeling van een chronische blessure varieert van het stadium waarin de blessure zich bevindt. In stadium 1 is het meestal voldoende om de wijze van training aan te passen zodat onveilige oefeningen veilig worden of de betreffende spier minder belast wordt. Is het al wat erger, dan mag de spier of het gewricht niet zwaar belast worden. Lichte oefeningen met veel herhalingen zorgen er dan voor dat er geen overbelasting meer optreedt maar dat de spier wel actief blijft. Afvalstoffen zullen dan sneller afgevoerd worden wat het herstel zal voorspoedigen. Deze oefeningen dienen wel binnen de pijngrens uitgevoerd te worden.


Voorkomen is beter dan genezen

Daar is iedereen het over eens. U kunt zelf veel doen om blessures te voorkomen.Gezonde voeding,  lichaamsbeweging en  voldoende (nacht)rust zijn de basis van een goed fysiek functioneren. Als één van deze peilers gedeeltelijk of helemaal wegvalt, is uw balans verstoord en neemt de belastbaarheid af. Als de belastbaarheid afneemt bent u kwetsbaarder voor prikkels van buitenaf.